03 September 2009

TITAS, TITUS!

-Inikah yang dimaksudkan dengan jalan yang lurus?-


"Kira sama dengan konsep Islam.Dalam surah Al-Fatihah, kita ada membaca 'Ihdinassira'talmusataqim' yang membawa maksud 'Tunjukkan kepada kami jalan yang lurus'," lantang dan terang suara Azizi Bakir. Beliau sedang membentang mengenai Tamadun China di dalam kelas Tamadun Islam dan Tamadun Asia.


Saya menghela nafas kebosanan di dalam bilik kuliah tersebut. Rata-rata pembentang (baca:pembaca) tidak mampu untuk membentang dengan baik di dalam kelas ini. Tidak mengapa, mungkin ini merupakan satu cara untuk mereka menjadi pembentang yang baik kelak, iaitu dengan latihan. Practice makes perfect”


Pembentang yang baik seharusnya mampu untuk mengadakan komunikasi dua hala yang bekesan. Bila ditanya, mampu menjawab. Bila menanya, mampu dijawab. Antara elemen yang penting dalam pembentangan adalah “eye contact” pembentang dan pendengar. Ini akan mewujudkan “kepercayaan dan keyakinan” pendengar tentang apa yang dibentang oleh pembentang. Tidak lupa juga, elemen “body language” dan voice intonation” yang tidak perlu diterangkan secara panjang lebar di sini.


Setelah selesai sesi pembentangan, ketua kumpulan telah membuka sesi soal jawab dengan pendengar. Bagi saya, selalunya sesi ini akan dipenuhi soalan-soalan pra-matang.


“Tadi saudara ada membentang mengenai kemajuan tamadun ini dengan mencipta kolam air yang luas dan besar. Bagaimanakah air dipam masuk dan dikeluarkan dari kolam air ini?”

“Kita ketahui bahawa Islam berasal dari perkataan ‘Salam’ yang bermaksud ‘Sejahtera’. Bagaimanakah Negara India mendapat nama?”

“Dari mana wujudnya simbol naga yang sinonim dengan kaum Cina? Kita ketahui bahawa naga ini tidak wujud, tetapi dari mana asal bentuknya?”


Ini cuma secangkir soalan dari apa yang saya ingat ketika artikel ini ditulis. Saya menyatakan kerana soalan-soalan ini bukan membina pengetahuan mengenai apa yang dibentangkan sebentar tadi. Malahan, sesi ini dilihat lebih kepada “mengancing mulut” pembentang dan mentertawakan mereka. Ianya jelas terpesong. Bukan untuk membuka minda dan menjurus kepada pemahaman yang lebih mendalam mengenai pembentangan.


Tiba-tiba,

“Saya berdiri bukan untuk bertanyakan soalan tetapi ingin meminta dibuat pembetulan. Tadi, ada pembentang yang menyebut Islam ini sama dengan ajaran yang lain. Ingin saya tegaskan bahawa ajaran Al -Quran tidak sama dengan mana-mana ajaran yang disebutkan tadi,” tegas Abang Yus, sesuai dengan statusnya sebagai pemimpin seksyen 7.


“Sebenarnya apa yang saya cakapkan tadi, sama dengan ajaran Islam bukan bermaksud ia sama dan diletakkan sama taraf dengan ajaran lain. Apa yang diajak dan diajar oleh Islam kebetulan sama dengan apa yang disuruh oleh ajaran Tao/Dao,” balas Azizi, yang kebetulan mikrofon ada di tangannya selepas menjawab beberapa soalan pra-matang.


“Tidak,saya ingin tegaskan ajaran Al-Quran adalah tidak sama dengan mana-mana ajaran yang dicipta oleh manusia!” balas Abang Yus, pantas dan mencantas hujah yang disampaikan oleh Azizi.


“Izinkan saya untuk bercakap?Bismillahirahmanirahim.Assalamualaikum warahmatullahiwabarakatuh,” saya bingkas bangun. Riuh rendah kedengaran dari belakang seolah-olah kumpulan penyorak yang saya bawakan khas.

Selepas keadaan kembali separa tenang, saya menyambung,

“Macam ni, saya ingin nyatakan bahawa saya bersetuju dengan saudara Azizi. Analogi dia senang sahaja. Adik kita, umuq dia 3 tahun, tak pi sekolah, dia kata “abang, 3=1+2”. Penyataannya betul, tapi adakah dengan keadaan dia yang tidak bersekolah, kita akan menafikan kebenaran yang dia zahirkan?” hujah saya menggunakan suara yang jelas, di antara tenang dan gementar. Loghat Kedah yang pekat, likat dan melekat saya gunakan.

Kemudian, “perdebatan” ini dipanjang-panjangkan hinggakan “terpaksa” Azizi mengakui kesalahannya tanpa mahu membuang banyak masa untuk berdebat (pada pandangan saya!). Ini bukan sikapnya yang saya kenali semenjak di bumi bertuah, POLIMAS.

Masa yang diperuntukkan adalah terlalu sedikit untuk saya memanjangkan perbincangan perkara ini. Tambahan pula, kami sedang berdebat persoalan ini di hadapan khalayak “kumpulan sorak saya”.

Isunya adalah mengenai iman dan amal. Tanpa iman atau amal, adalah MUSTAHIL seseorang itu untuk masuk ke syurga. Saya suka memberi analogi dan saya bersedia untuk berbahas. Jadi, saya ingin berkongsi 2 situasi:

PERTAMA:

Seorang kafir ini melakukan kerja amal yang banyak sepanjang hidupnya di atas muka bumi. Jika si kafir ini mati/meninggal, di manakah dia akan ditempatkan? Tentu sekali, Neraka!

KEDUA:

Seorang Islam ini beriman dengan Rukun Iman secara kaffah tetapi dia tidak melakukan apa yang diwajibkan oleh ALLAH kepadanya. Jika si Islam ini mati/meninggal, di manakah dia akan ditempatkan? Tentu sekali, Neraka!

Jika dilihat dan direnung kedua-dua situasi di atas, di dalam ketidaksamaan, ada kesamaannya. Mereka berdua menuju neraka ALLAH. Ini kerana mereka telah memisahkan iman dan amal. Iman adalah percaya dengan hati, melafazkan dengan lidah dan melakukan dengan perbuatan. Amal adalah segala macam bentuk perbuatan baik kita yang akan membuahkan pahala untuk kita menghadapi Hari Pembalasan.

Dengan bahasa yang lebih mudah,

Iman = Rukun Iman

Amal = Rukun Islam


Jika mana-mana agama itu mengajak kepada yang baik/makruf dari sudut perbuatan dan perlakuan, maka eloklah kita mengikutinya kerana sedarlah saudaraku, itulah ilmu Islam, selagi mana ia tidak bertentangan dengan aqidah Islam.


"Kemudian apabila engkau telah selesai (daripada sesuatu amal Soleh), maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha (mengerjakan amal soleh yang lain). Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah engkau memohon (apa yang engkau hajatkan)" [Al-Inshirah 94:7-8]


** Dialog yang digunakan diolah untuk kesesuaian penulisan **

2 comments:

nur_Qasih said...

salam ukhwah....
huhu.. agak bersetuju dgn ape yg dikatakn penulis, islam agama ad-deen ianya x sme dgn mne2 fahaman pon...
de gak perdebatan cam 2 mse kuliah titas kt campus tp x kecoh ar sbb sume mls nk amik port utk utara kn pendpt tersirat...
actually nk cri solan titas nie, coz sok exam titas.. alih2 jmp blog nie lak, so lepak dulu ar bce2 ape yg ptut...

huhu...neway, for de writer, keep up a good work!!!
assalamualaikum...

farhanrazi! said...

waalaikumsalam..
u're welcome.and thanks for stopping by.. =)

Post a Comment