05 September 2009

Puas Puasa??

-Nyam, nyam!-


Alhamdullillah, separuh masa pertama Ramadhan baru sahaja berlalu. Apa yang anda rasakan? Semakin sihat? Semakin bertaqwa? Semakin terseksa? Semakin lesu dan tak bermaya?
Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

“Ramai orang yang berpuasa, tetapi ia tidak perolehi apa-apa dari puasanya melainkan lapar dan dahaga.” (Riwayat oleh Nasa’i dan Ibnu Majah)

Daripada hadis di atas, apakah kriteria-kriteria yang perlu dipenuhkan untuk menjadi ‘orang berpuasa yang mendapat lapar dan dahaga sahaja’? Saya ingin berkongsi tips-tipsnya bersama pembaca sekalian.

Tidak susah,pilihannya banyak, malahan senang diikut dan diamalkan oleh setiap lapisan masyarakat, tidak kira tua atau muda, mahasiswa atau pelajar tadika. Saya cuma menukilkan sekelumit sahaja daripada beribu-ribu kriterianya. Berikut adalah contohnya:
  • MELAKUKAN MAKSIAT (Mandatori!Wajib!)
  • Melayan nafsu semaksimum mungkin (Marah orang di sekeliling!)
  • Melakukan pemandangan liar (Jangan menjaga mata)
  • Jangan menutup aurat. (Memakai baju “adik” anda merupakan contoh terbaik!)
  • Buang masa seoptimum yang mungkin. (Main game dari 6pg hingga 7mlm!)
  • Tidur banyak-banyak (kerana tidur akan mengurangkan rasa lapar anda!)
Dan lain-lain lagi.....

Senarai panjang ini TERLALU panjang. Formula yang mudah untuk mencapai kegemilangan untuk menjadi ‘orang berpuasa yang mendapat lapar dan dahaga sahaja’ hanya satu (1).

IKUT HATI, IKUT PERASAAN!

Pedulikan pepatah Melayu “Ikut hati mati, ikut rasa binasa”. Ini semua propaganda orang tua Melayu dulu-dulu. Zaman mereka mana terdapatnya Pro Evolution Soccer, Warcraft DotA mahupun Counter Strike.

Saya berharap pembaca semua istiqamah dalam melakukan ‘amalan’ dan ‘petua’ yang saya senaraikan di atas dalam jalan menuju ‘orang berpuasa yang mendapat lapar dan dahaga sahaja’! Selamat beramal! =)

Akhir kata, mampukah kita berhujah dengan Yang Maha Berkuasa dan Maha Mencipta di hadapan-NYA nanti di Hari Pembalasan?

Mampukah kita, yang berasal dari air yang hina, berhujah dengan Yang Maha Sempurna?

Mampukah kita, makhluk yang lahir dari dua lubang, berhujah dengan Yang Maha Memberi Hidup?

Ingatlah, sahabatku. Masa Ramadhan masih ada dalam kita melakukan amal soleh dan beribadat kepadanya. Masa bertaubat masih ada selagi roh belum ditarik mencecah kerongkong. Jadikan Ramadhan ini titik tolak bagi perubahan diri kita.

MANUSIA STATIK= MAKHLUK DUNGU YANG PALING HINA
MANUSIA DINAMIK=MAKHLUK BERJAYA DUNIA DAN AKHIRAT!

1 comments:

Muhd Syafiq Mat Jap said...

kemaih kemin

Post a Comment