29 October 2009

Kematian: Hadiah dari Ilahi


-Arwah abah dan cucu saudara-


Ayah Khairol Azhar.

Anak Ustaz Ramadhan Fitri.

Ayah Mustaqim.

Ayah kak Ismahanes.

Apa ucapan yang sesuai untuk mereka yang saya sebutkan di atas?

“Innalillahiwainnalillahirajiun”

adalah kata yang paling tepat. Ya, mereka dijemput ALLAH S.W.T pada minggu yang sama. Perit bagi saya sendiri yang menerima berita demi berita. Satu per satu. Hati saya menangis sendirian memikirkan apa yang ditanggung oleh mereka, ahli keluarga Allayarham/ah di atas pemergian ini.

Benar, berat sekali memikirkan tentang ujian kehidupan yang bernama kematian. Saya juga pernah melalui ujian yang sama ketika abah meninggal pada tanggal 10 Julai 2008. 2,3 hari saya dilanda kemurungan. Rasa seperti abah ke kursus di luar daerah dan tidak akan pulang kembali. Bukannya saya merintih tentang permergiannya tetapi saya mengenangkan saat-saat terakhir kami sekeluarga bercuti ke Langkawi. Antara kata-kata abah yang masih saya ingati...


"Kalau tak mai sini, tak tau bila boleh mai pulak"


Tujuan saya menukilkan tulisan pada kali ini adalah untuk berkongsi pandangan saya melihat subjek kematian ini. Kematian ini apa?

“Kehidupan dunia dijadikan indah dalam pandangan orang-orang kafir, dan mereka memandang hina orang-orang yang beriman. Padahal orang-orang yang bertakwa itu lebih mulia daripada mereka di hari kiamat. Dan Allah memberi rezki kepada orang-orang yang dikehendaki-Nya tanpa batas."

(Al Baqarah:212)

Kematian merupakan suatu evolusi dalam perjalanan kita menuju syurga Ilahi. Peralihan dunia. Sama seperti bayi yang baru dilahirkan. Suatu evolusi setelah melalui 9 bulan 10 hari di alam rahim.

Kematian merupakan ‘hadiah’ dari Ilahi kepada kita yang masih hidup ini. Dengan bertambahnya umur kita, semakin dekat kita dengan Allah S.W.T. Dengan bertambah umur, semakin dekat dengan kematian. Pedoman buat yang terlupa, ingatan buat yang terlalai.

“Yang menjadikan mati dan hidup, SUPAYA DIA MENGUJI KAMU, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun,”

(Al Mulk:2)

HadiahNYA tidak meliputi ahli keluarga si mati tetapi komuniti masyarakat di sekeliling. Persoalannya,pernahkah kita mengambil iktibar dan pengajaran di atas kematian yang berlaku saban hari? Adakah kita masih menjadi orang Islam yang sama sebelum dan selepas kita mendengar mengenai kematian? Adakah kita mahu memperkatakan kepada ALLAH, bahawasanya tidak datang satu petunjuk kepada kita untuk berubah menuju kematian?

“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.”

(Ali-Imran:185)

Jangan pernah gusar dengan kematian. Kematian pasti akan datang. Ini janji ALLAH S.W.T bukan Muhammad Syaiful Farhan. Pernah saya terbaca artikel mengenai seorang yang meninggal dunia ketika bersembahyang jamaah di masjid. Pernah juga saya terbaca artikel mengenai seseorang yang meninggal dunia ketika sedang melayan hawa nafsu.

Saya tutup artikel ini dengan satu persoalan.

Anda mahu mati yang bagaimana?

Tepuk dada, tanya iman!

**Takziah saya ucapkan kepada semua ahi keluarga si mati. Doakan agar mereka ditempatkan di kalangan orang yang soleh. Al-Fatihah..**

0 comments:

Post a Comment