02 October 2009

Bukan Manusia Sempurna!


-Farhan Takaful Planning?WTH!-




“I expect more from you. What you did just now, was reading,” kata Mr. Bhaskaran kepada saya, apabila saya bertanya mengenai pembentangan saya di awal kelas Komunikasi Berkesan (Effective Communication).

Pada malam itu, sebelum tidur, saya terfikir mengenainya. Agak lama.

“You don’t do enough preparation. That’s why you come and read,”

Mungkin bagi orang yang bersindrom “peduli-apa-aku”, ini adalah ungkapan biasa. Tapi bukan untuk orang bersemangat “aku-memang-peduli” seperti saya. Tambahan pula, saya ‘menghentam’ pembentang-pembentang yang merangkap pembaca di dalam TITAS, TITUS.


“Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.”

(Surah As-Saff 61:2-3)


Apa yang khalayak perlu ingat dan ambil perhatian adalah saya juga seorang manusia biasa. Mungkin apa yang dicanang dan dipotretkan oleh saya di dalam nukilan blog ini menggambarkan bahawa saya seorang yang hebat, gah, megah, gagah. Pendek kata, juah! Bukan ini yang saya ingin khalayak lihat saya. Segala yang saya hasilkan adalah mengenai sudut pandang saya (my point of view). Melalui mata saya. Kaca mata saya. Tafsiran saya.

Berbalik kepada persoalan pokok artikel ini. Manusia Sempurna. Bagi saya, tidak (baca:mana mungkin!) wujud seseorang yang boleh digelar manusia sempurna. Jika ada sekalipun, tidak lain tidak bukan hanyalah gelaran untuk Muhammad bin Abdullah Saallah’alaiwassalam. Banyak bukti yang menunjukkan baginda seorang insan kamil atau manusia yang sempurna. Tetapi saya ingin membawakan satu sirah baginda.


Pada suatu ketika, terdapat seorang perempuan Yahudi tua yang buta, hidup sezaman dengan Nabi Muhammad. Perempuan tua ini kerap kali memaki Nabi Muhammad dan berkata kepada sesiapa sahaja yang melintasi rumahnya supaya menyumpah Nabi. Perempuan tua ini MUNGKIN akan berkata...

“Hampa semua jangan ikut agama yang Muhammad bawa. Dia tu dah la pembohong piang. Sapa ikut dia, memang bodoh piang macam dia jugak!”

...kalau dia boleh cakap loghat Utara. Tetapi takdir ALLAH menguasai segala-galanya.

Pada suatu hari, ketika ingin berjalan balik dari pasar, perempuan tua ini telah meminta tolong kepada seorang pemuda supaya memimpinnya balik ke rumah. Pemuda yang diminta oleh perempuan tersebut adalah Nabi Muhammad. Sepanjang jalan balik ke rumahnya, perempuan ini terus ‘berkempen’ dan ‘menyeru’ supaya pemuda yang memimpinnya, agar jangan menganut bahkan mendekati orang yang bernama Muhammad bin Abdullah. Perempuan tua ini MUNGKIN akan berkata...

“Hang jangan dok kawan dengan Muhammad tau. Dia tu dah la pembohong pait. Hang tau dak, orang yang dok ikut dia tu, semua kena main jin dengan dia. Tapi mak cik tau, hang ni jenis budak baik. Hang tarak kawan orang yang ada magic magic ni. Suara hang pun lembut. Sejuk hati mak cik dengaq suara hang”

...kalau dia boleh cakap loghat Utara. Namun, apa yang beliau lakukan cuma mengiyakan tanpa membantah sekalipun perempuan Yahudi tua yang buta tersebut memakinya!

Ketika sampai di rumahnya, perempuan tadi bertanya siapakah gerangan nama pemuda yang baik hati dan bersuara lembut ini.

“Sayalah Muhammad bin Abdullah,”

Ringkas. Tepat. Padat.

Tahu apa yang perempuan Yahudi itu terus katakan?

“Ashaduallailahailallah, Ashaduannamuhammadarasulullah!”


Hebat bukan cerita ini? Jika saya, mungkin sudah melekat batu cincin saya di dahi perempuan tua itu. Pompuan tak pompuan, mulut kalau tak tau jaga, alamat makan buah tangan! =)


Suka saya ingin tegaskan sekali lagi, saya bukan manusia sempurna. Saya hanya insan biasa yang menumpang bumi ciptaan ALLAH S.W.T., seperti juga anda. Bisa terkhilaf dan punya kelemahan yang banyak.


Jika saya terlena, kejutkan saya..

Jika saya tersilap, betulkan saya..

Jika saya terjatuh, tolonglah saya!


0 comments:

Post a Comment