05 January 2010

Antara Permata dan Ikan Kering..


“Permata dan Ikan Kering”



Apa perbezaan antara permata dan ikan kering?

Banyak bukan?


Ikan kering. Harganya murah. Dapatnya senang. Badan seekor ikan, dibelah menjadi berkeping-keping. Dibiarkan di bawah panahan sinar matahari selama berjam-jam. Dijamah oleh lalat-lalat yang berkeliaran tanpa sebarang mehnah. Baunya juga jauh dari istilah wangi.

Permata. Harganya mahal. Dapatnya susah. Ianya tidak boleh dikeluarkan dari perut bumi terus menjadi sebuah permata yang begemerlapan. Harus dipotong dengan baik dan sempurna, barulah menghasilkan permata yang flawless. Simpannya di tempat yang tertutup. Jauh dari pandangan awam.


Di UTHM, banyak ikan kering berbanding permata. Ini menyebabkan kualiti universiti yang kita cintai TIADA kedudukan dalam ranking dunia. Dari pemerhatian saya, boleh saya katakan nisbah permata kepada ikan kering adalah 1:90. Ini bukan satu angka yang kecil. Selagi golongan 90 mendominasi bumi UTHM, “kehadiran” kita tidak akan disedari.


“Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu'min: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya MEREKA LEBIH MUDAH UNTUK DIKENAL, KERANA ITU MEREKA TIDAK DIGANGGU. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(Al-Ahzab 33:59)

Inilah pokok pangkal artikel saya pada kali ini. Ayat di atas tidak perlu ditakwilkan dengan panjang lebar (bagi saya!) dengan pendekatan pemikiran beraliran Salafi ataupun Khalafi. Jelas, terang lagi bersuluh.

Sifirnya mudah. Untuk membezakan permata dan ikan kering. Tutup aurat dengan sempurna, tidak diganggu. Tak tutup dengan sambil lewa, diganggu. Oleh siapa? Orang munafik, orang yang berpenyakit dalam hatinya dan orang yang menyebarkan khabar bohong di Madinah (kota!). (Al-Ahzab:60)

Saya bukan hendak menyalahkan orang-orang yang berkenaan. Saya cuma ingin khalayak memikirkan bahawa dunia kita semakin tua. Janji-janji Nabi S.A.W telah berlaku satu persatu di depan mata kita. Apa lagi yang kita tunggu untuk menganjurkan perubahan pada diri kita? Sebagai pelajar kejuruteraan, hanya satu ayat yang dipegang oleh saya.

“Perubahan mestilah berkadar terus dengan masa!”

Lupakah kita dengan sumpah setia Maha Penghasut untuk menghasut kita? Tak mengapa, saya paparkan semula. Buat ingatan yang terlupa, pedoman buat yang teringat..

Dan (ingatlah), tatkala Kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah kamu semua kepada Adam", lalu mereka sujud kecuali iblis. Dia berkata: "Apakah aku akan sujud kepada orang yang Engkau ciptakan dari tanah?”. Dia (iblis) berkata: "Terangkanlah kepadaku inikah orangnya yang Engkau muliakan atas diriku? Sesungguhnya jika Engkau memberi tangguh kepadaku sampai hari kiamat, niscaya benar-benar akan aku sesatkan keturunannya, kecuali sebahagian kecil".

(Al-Israa:61-62)

Antara permata dan ikan kering, di mana kita??

4 comments:

Anonymous said...

satu artikel yg menarik tuk tatapan 'student' trutamanya budak UTHM yg trsyg.....

Ismi Mohd Hanif said...

pengharapan yang jelas, moga teknokrat ikan kering uthm dapat menerima hakikat perubahan yang mesti berkadar terus dengan masa.
Ayuh, detik saat akan berterusan walaupun swatch di tangan kanan anda rosak.
Jangan sampai ikan kering yang dihurung lalat itu pula yang rosak!

qistina said...

jom kite lumbe jadi permata yg terbaik =)

farhanrazi! said...

http://www.youtube.com/watch?v=cYQcnegaC24

boleh rujuk ni kalau nk lebih maklumat video ni.. =)

Post a Comment