27 January 2010

Nasihat Seorang Hamba...



"Muhammad Aliff Irsyad bin Muhammad Syaiful Riza”


“Alif, first time Ayah Su jumpa Alif, Alif dah buat Ayah Su tidoq lambat. Dah menangis pagi-pagi sampai satu rumah risau dekat Alif. Ayah Su kesian dekat Abah(?) Alif. Ayah Su baru sampai KL tak sampai sejam, terus bawa kereta, temankan Abah Alif bawa Alif pi hospital..”


Mungkin ini ayat yang saya akan cakapkan ketika baby ini sudah mengerti baik dan buruk hidup di dunia. Ketika lahirnya kita meminta. Tetapi lahirnya seorang hamba bukan untuk meminta tetapi untuk memberi. Memberi khidmat dengan mentadbir alam ini sebagai khalifah-Nya di muka bumi. Sudah menjadi tugas ibu bapa untuk membentuk anaknya menjadi seorang khalifah yang berguna..


Ambillah iktibar dari alam sekeliling kita.

Memerang. Akan mengajar selok-belok membuat empangan/benteng sebagai tempat tinggal mereka kepada generasi mudanya agar boleh menjadi ikutan dan pedoman terus menerus kepada khalifah mereka.

Burung layang-layang. Akan mengajar generasi pelapisnya untuk menghasilkan sarang-sarang bermutu agar menjadi makanan yang berkhasiat pada umat manusia. Jangan dilupa haiwan yang kecil.

Lebah. Akan terus mengembangkan koloninya supaya dapat memerikan manfaat kepada golongan manusia sesuai dengan aturan ALLAH S.W.T sama ada berbentuk madu sebagai penawar atau bergerak sebagai satu organisasi terancang.


Sudah menjadi satu aturan alam ini. Keupayaan haiwan untuk melatih generasi selepasnya untuk menjadi dia yang kedua. Sudah termaktub oleh Rabb bahawasanya aturan alam ini akan silih berganti hinggalah sampai ke Hari Yang Kekal Abadi.


Itu haiwan. Bukan manusia. Boleh sahaja terjadi bapanya seorang jurutera, anaknya jurutera motorsikal sendiri. Bapanya seorang doktor, anaknya doktor merawat diri sendiri. Dunia di depan bukan semakin cerah tetapi semakin gelap dan suram...


“Abah Alif orang baik, mak Alif pun orang baik. Alif nak jadi baik?”


p/s: Muhammad Aliff Irsyad bin Muhammad Syaiful Riza adalah anak saudara saya yang pertama.. =)

3 comments:

ANAK JATI KEDAH said...

Semoga Muhammad Aliff irsyad merupa seorang daripada pejuang2 agama Allah..ameen

rohanimohamednoor said...

congrats paksu..

aqwang said...

nice story..hu3

Post a Comment