05 February 2010

Berkuasa!


"PARTI AYAM???!"


Alhamdulillah. Selesai sudah pilihan raya kampus (PRK) bagi sesi 2010 ini. Kepada yang menang, saya ucapkan tahniah dan takziah. Tahniah kerana mendapat apa yang diinginkan dan takziah kerana anda berjaya mengurangkan masa 24 jam anda untuk diri anda untuk dibahagikan kepada mahasiswa UTHM sekeliannya.


PRK, yang sepatutnya berlangsung pada 25 Januari hingga 28 Januari ditangguhkan kerana kemangkatan Almarhum Sultan Johor, berlangsung semula pada 30 Januari dan tarikh pembuangan undi adalah pada 4 Februari. Oh, sebelum saya terlupa. PRK telah diubah nama kepada Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar(?). Kenapa diubah nama? Masih belum otak ligat saya memikirkan sebab musababnya...


Menjadi pemimpin itu bukannya mudah.

“Kamu semua adalah pemimpin. Dan kamu akan ditanya dengan apa yang kamu pimpin”

Rasulullah S.A.W. sendiri melalui latihan yang amat ketat, dalam perancangan ALLAH S.W.T, untuk melatih baginda menjadi pemimpin yang hebat. Bukan pemimpin umat Arab sahaja, malahan seluruh dunia. Bermula dengan kematian ayahanda dan bonda tercinta, kemudian hidup dengan datuk kesayangan sebelum dijaga oleh bapa saudara-bapa saudara, yang kelak ramai yang menjadi penentang baginda.


Setelah latihan yang berbagai, umur yang menjadi pilihan, bukan 25,bukan 30 tetapi 40 tahun. Kenapa 40 tahun? Kerana ini merupakan umur yang sudah mengalami jatuh dan bangun dalam kehidupan.

Setelah itu, bermula kehidupan baginda sebagai perevolusi pemikiran umat manusia. Baginda mengubah sejarah dunia sehinggakan baginda diiktiraf sebagai Manusia Paling Berpengaruh Sepanjang Zaman, di atas Jesus Christ.


Wahai pemimpin/wakil pelajar UTHM, mari kita semak kembali diri kita sendiri. Kita melaungkan perubahan, tetapi mampukah kita melaksanakannya menggunakan kayu aras perjuangan baginda S.A.W yang agung...

Pertama, bersedia untuk dilontar dan dihujani dengan batu-batu seperti baginda di Thaif?

Kedua, bersedia untuk berjalan jauh merentas padang pasir yang kering kontang demi habuan Akhirat yang entah bila akan tiba?

Ketiga, bersedia untuk melawan ketidakadilan dan pembohongan dengan harta dan nyawa?


Mampu? Jika tidak, sedarlah, taraf kita hanyalah debu-debu berterbangan di padang pasir .Usahlah perubahan yang dilaungkan jika diri kita masih setaraf debu...

p/s: walaupun saya tidak masuk bertanding pada kali ini, ingatlah kata-kata saya ini. Don’t count me out just yet.. =)

0 comments:

Post a Comment