06 October 2011

Jadikan Menulis Satu Ketagihan




Bayangkan dunia yang kita kenali hari ini tanpa BUKU…
Dunia takkan mengenali Ibnu Sina tanpa buku Al-Qanun Fil Tibb..
Dunia takkan mengetahui Algebra tanpa buku Al-Jabar karangan Al-Khawarizmi..
Dunia takkan mengenali Ibnu Haytham tanpa buku Al-Manazir..


Dunia yang kita ketahui hari ini takkan menjadi dunia yang sama tanpa BUKU. Buku yang dicetak, disebar dapat menyampaikan penemuan, teori dan buah fikiran yang cuba disampaikan oleh sang penulis. Jika sang penulis sudah wafat berpuluh tahun malahan beratus tahun sekalipun, ilmunya yang ditinggalkan dapat menjadi rujukan dan panduan buat cucu cicitnya.

Zaman sekarang, buku sudah dipindahkan ke internet. Dengan format PDF, buku dapat dikongsi dan dibaca oleh seluruh dunia dengan perkongsian langit terbuka. Dengan internet, seseorang dari benua Afrika dapat membaca buku dalam Bahasa Zulu walaupun dia berada di Rusia pada ketika itu. Dengan internet, seseorang itu boleh kelihatan amat bijak menguasai bahasa asing dengan Google Translate. Mungkin juga kelihatan superbly bodoh dengan perkara seperti ini.


Menulis adalah medium yang paling mudah dalam menyampaikan maklumat selepas bercakap. Dalam sesuatu ucapan mungkin dihadiri oleh ribuan orang. Tapi dengan penulisan, angka itu mungkin melonjak ke ratusan ribu orang, bergantung kepada tahap kemasyhuran seseorang itu. Idea dan buah fikirannya dapat menjalar dan mempengaruhi khalayaknya secara sedar mahupun tidak sedar.


Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'an bahawasanya Rasulullah Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda: “Apabila seseorang manusia itu meninggal dunia maka terputuslah segala amalannya melainkan daripada tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu pengetahuan yang dapat diambil manfaat daripadanya dan anak soleh yang mendoakan untuknya”. (Hadith Riwayat Imam Muslim)

Ibnu Majah meriwayatkan daripada Sahal bin Mu’az bin Anas, daripada bapanya bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda : “Barangsiapa yang mengajarkan satu ilmu maka baginya pahala orang yang mengamalkannya sedangkan tidak mengurangkan pahala orang yang mengamalkannya.” (Hadith Riwayat Ibnu Majah)


Dakwah adalah perkara yang mudah. (Apabila saya katakan mudah, saya TIDAK maksudkan sudut perlaksanaan. Mudah difahami keperluannya.) Modalnya cuma SEDIKIT ILMU dan SEDIKIT KEBERANIAN. Kenapa saya tidak menyenaraikan masa sebagai modal untuk berdakwah? Kerana orang yang hidupnya bulat untuk Islam, maka hidupnya akan diresapi dengan roh Islamiyyah tanpa perlu paksaan dari mana-mana sumber. Aqidahnya mengikat dan menghalangnya dari apa-apa bentuk perhambaan kepada taghut. Hidupnya Islam hatta 25 jam sekalipun!


SEKELUMIT ILMU


Berbalik kepada persoalan dakwah. Hanya SEDIKIT ILMU yang diperlukan kerana jika seseorang itu mempunyai ilmu yang luas tapi manfaatnya cuma untuk dirinya sendiri, maka saya ibaratkan dia seperti motorsikal berkuasa tinggi, tangkinya penuh minyak tapi TAK ditunggangi oleh pemiliknya. Dia cuma dipuji setiap hari oleh tuannya. Maksudnya, he doesn’t serve the purpose he was built in the first place!

Ilmu yang sedikit jika dikongsi akan mencambahkan cabang-cabang ilmu tersebut. Keluasan ilmu Allah akan mula dirasai oleh si pemunya ilmu tadi. Maka, jika dibiarkan ilmu itu terus mengalir pada orang ramai, kemungkinan dia akan ketemu dengan seorang yang mempunyai ilmu yang lebih tinggi darinya. Seterusnya pertemuan, perbincangan dan diskusi akan berlaku dan ilmunya yang sedikit tadi akan terus berkembang. Jadi biarkan ia mengalir dan terus mengalir.


SESUDU BERANI


Seperti juga ilmu, hanya SEDIKIT KEBERANIAN diperlukan. Berani untuk mengeluarkan pendapat peribadi pada masa dan ketika yang sesuai. Keberanian seseorang mengutarakan idea-idea gila sepatutnya diberikan sedikit kredit. Dalam berdakwah juga memerlukan idea gila. Fusion antara konsert rock dengan mesej Islami, fusion antara profesionalisme dengan gerak kerja Islami dan fusion antara fesyen kontemporari dengan fesyen Islami. Yang penting, ASAS-ASAS PEMIKIRAN ISLAM PERLU JELAS!



"Verily, this vichyssoise of verbiage veers most verbose, so let me simply add that it's my very good honor to meet you and you may call me V."


“Beneath this mask there is more than just flesh. Beneath this mask there is an idea and ideas are bulletproof”—V, V for Vendetta

Ideas are bulletproof. Idea adalah kalis peluru. Kalau kita mengkaji perkembangan sosial setiap generasi, kita akan memahami Generasi Y adalah pemula kepada generasi screenagers. Hidupnya banyak menumpu kepada internet. Letusan ilmu yang berbagai berlaku di alam maya. Emel, blog, twitter dan facebook adalah merupakan elemen yang wajib ke atas Generasi Y supaya mereka boleh hidup dengan sempurna. Setelah kita memahami corak sosial Generasi Y, maka lebih mudah kita untuk menyebarkan ayat-ayat Tuhan (Words of God) pada generasi ini.


Seperti yang saya sebutkan tadi, idea adalah kalis peluru. Internet juga adalah kalis peluru. Menulis di dalam buku masih relevan hingga ke hari ini. Tapi sempadan maya harus kita tempuhi dalam menyuntik pemikiran Islam pada generasi berkenaan. Bertepatan dengan ayat saudara V di atas, idea-idea baru perlu dilontarkan oleh generasi pendakwah Gen-Y kerana medium ini merupakan medium kalis peluru.

Penerbitan buku mungkin mengambil masa yang agak lama dengan beberapa kali saringan, pembetulan dan masa untuk pencetakan buku. Tapi dengan adanya Internet, amat mudah sekali untuk mengalirkan idea-idea. Ruang dan peluang luas terbentang dengan blogspot, wordpress, tumblr dan lain-lain. Cuma tinggal SEDIKIT KEBERANIAN dalam melemparkan idea dan pandangan.


Mahukah kita menjadi seperti Saidina Abu Bakar r.a yang sahamnya masih dideposit sampai ke hari ini dari hari “akaun”nya dibuka dengan kalimah syahadah? Walaupun tubuhnya hancur dikandung tanah, budi yang baik dikenang juga. Mahukah kita menjadi sepertinya? Tahu atau tidak itu adalah persoalan akal. Mahu atau tidak itulah persoalan hati. Kalau mahu, ayuh Jadikanlah Menulis Sebagai Ketagihan!


3 comments:

atikahnufail said...

motivasi n pencerahan yg bagus,

Nurul SyafiqahMustakim said...

ahha,sbb tu ada org ckp "Writing is only boring to the people who are boring themselves"..^_^

A. Ubaidillah Alias said...

Wah, saudara FR berbakat. Bakat saudara bersinar lebih terang dari saya. Kerana saudara pemikir yang menyukai POLEMIK SEMASA dan pemikir yang mahukan PERUBAHAN ZAMAN.

Apa yang penting dalam jiwa penulis bukan sekadar IDEA, tetapi KONSISTENSI. Kekalkan momentum ini sehingga saudara keluar dari kampus. Jangan hangat-hangat seketika saja ya.

Post a Comment