22 October 2011

Kebaikan, Keburukan Komunikasi Gen Y


“Sesungguhnya Facebook adalah seperti makanan rapu. Walaupun ianya sedap dan ringan tapi kalau guna dengan banyak, natijahnya merosakkan kesihatan!”


Seperti yang pernah saya katakan, Generasi Y adalah generasi screenagers. Mereka gian dengan segala macam peralatan berskrin. Dari Samsung Galaxy Tab hingga ke skrin Sony Bravia dilengkapi Astro Beyond.

Kalau dihitung peralatan yang menggunakan skrin kegilaan (ramai) anak-anak muda hari ini memang banyak. Zaman bermula dengan short messaging system (SMS) , beralih pula ke medan komunikasi MIRC dan kini Facebook, memulakan zaman komunikasi berskrin. Komunikasi pada era ini, sudah mengalami evolusi dari “mulut ke mulut” kepada “jari ke jari”. Sudah pastinya, perkembangan teknologi ini mempunyai selaut kebaikan dan tidak kurang juga selaut keburukan.


SISI CERAH TEKNOLOGI

Saya mulakan pandangan saya mengenai teknologi ini dengan kelebihannya. Kelebihan yang paling utama adalah pertukaran maklumat berlaku dengan amat pantas. Dengan Twitter, sekali anda men-tweet, maka beribu-ribu orang akan tahu akan apa kandungan tweet anda. Walaupun dalam kekangan bilangan abjad yang terhad, itu bukan jadi satu halangan kerana persefahaman bersama (mutual understanding) menjadi teras utama dalam komunikasi dalam Twitter. Sebagai contoh..

WTF= Wa Tak Faham, IDK=I Dah Kata, BTW=Baru Tahu Weii


Kelebihan nombor 1, KOMUNIKASI MENJADI LEBIH MUDAH!


Di peringkat kampus, publisiti program anjuran kelab dan persatuan menjadi lebih mudah dengan adanya Facebook. Kemampuan Tag dan Share yang dibekalkan di dalam Facebook mampu memaksimumkan keupayaan had tenaga manusia. Sekali di-share, beribu-ribu orang boleh tahu tentang program tersebut. Walaupun amalan mengiklankan program di papan kenyataan masih diamalkan, impak ketika dipromosikan melalui medan maya mempunyai auranya tersendiri.

Kenduri kahwin juga menjadi lebih mudah dengan aplikasi Event. Satu dunia boleh tahu yang anda akan berkahwin pada tarikh tersebut. Mengingati hari lahir yang tersayang bukan menjadi satu masalah lagi dengan aplikasi Event juga. Pasangan kawan sekolah lama terpisah dapat menyambung tali persahabatan dengan carian melalui sekolah lama.

Kelebihan nombor 2, DUNIA MENJADI LEBIH KECIL DARI SAIZ ASALNYA!

Merbah Jambul (Red Whiskered Bulbul)

Segalanya mudah di alam maya. Anda hanya perlu mewujudkan satu profile dan letakkan sebarang nama. Misalnya “Merbah Jambul”. Pastikan semua particulars di dalamnya adalah particulars anda. Dengan mudahnya, Facebook akan mencadangkan Orang Yang Mungkin Dikenali (People You May Know). Mudah, Mudah, Mudah!

Kelebihan nombor 3, MUDAHNYA MEMPUNYAI KAWAN DI ALAM MAYA!


SISI GELAP TEKNOLOGI


Selepas puas mengampu teknologi hari ini di dalam bait rangkap di atas, maka tibalah kita ke sesi memhentam pula. Walaupun teknologi ini mampu meringkaskan teks untuk menyampaikan maksud si pengirim, itu belum cukup untuk membuatkan teknologi hari ini “dekat di hati”. Inilah kekurangannya yang paling besar. Komunikasi mazhab ini menjadi komunikasi robot!


Logo Terbaru Kolej Kediaman Tun Dr. Ismail, UTHM

Kita ambil keadaan semasa yang berlaku di Kolej Kediaman Tun Dr. Ismail (KKTDI) di UTHM. Isunya, dua blok penghuni lelaki di KKTDI akan bertukar dengan dua blok penghuni perempuan di Kolej Kediaman Tun Fatimah (KKTF). Sebagai contoh, satu kenyataan yang dikeluarkan berbunyi...

“Penghuni perempuan KKTDI berasa lebih kurang selamat dengan perpindahan penghuni lelaki KKTDI ke KKTF walaupun KKTF hanya berada bertentangan dengan KKTDI”

Apakah yang ingin disampaikan dalam kenyataan di atas? “Penghuni perempuan berasa lebih kurang SELAMAT dengan...” atau “Penghuni perempuan berasa lebih KURANG selamat dengan...”?

Walaupun secara harfiahnya, kedua-dua ayat adalah sama dari sudut bilangan perkataan yang terkandung di dalamnya, tetapi penekanan (stress) ayat itu yang akan membezakan maksud yang ingin disampaikan oleh si penyampai.

“Lebih kurang SELAMAT” lebih mendekati maksud “selamat juga dari tak selamat” manakala “lebih KURANG selamat” lebih mendekati maksud “kami rasa tak selamat”. Jadinya, apa yang cuba disampaikan oleh ayat tadi? Hanya penghuni perempuan KKTDI boleh menjawabnya..

Kekurangan nombor 1, NADA (INTONASI) TIDAK DAPAT DIALIRKAN MELALUI TEKNOLOGI INI!


Sesiapa sahaja boleh menjadi sesiapa di dalam teknologi ini. Cuma perlu sedikit masa untuk sesuaikan dan mahirkan diri dan anda sudah bersedia untuk menjadi “Merbah Jambul” yang nakal. “Merbah Jambul” boleh menjadi “profil hantu” (fake account) yang digunakan untuk mengganggu ketenteraman orang lain di dunia maya. Profil ini digunakan untuk menyebarkan berita fitnah yang mencela, menjatuhkan maruah orang lain dan pelbagai jenis jenayah lagi.

Tetapi tuan punya profil “Merbah Jambul” juga mempunyai profil yang lain, yakni profil sebenarnya. Dalam profil sebenarnya, semua yang ditunjuknya adalah baik-baik belaka. Hadis Nabawiyah sentiasa di wallnya, ayat-ayat Quran sentiasa menjadi tatapan pengunjung wallnya. Hebat dan indah belaka persis seorang ustaz!

Bagaimana kita hendak menilai orang sebegini? Tak perlu kita sebagai penilai, cukuplah Allah S.W.T sebagai penilainya. Allah adalah Pencipta segala makhluk dan Allah jugalah Pencipta Syurga dan Neraka. Allah tidak mencipta Neraka dengan sia-sia tanpa orang sebegini sebagai penggalak dalam memarakkan lagi bahang api Neraka!

Kekurangan nombor 2, SEMPADAN SYURGA DAN NERAKA MENJADI SETEBAL IMAN PENGGUNANYA!


Cukuplah tiga sisi cerah dan dua sisi gelap teknologi. Perlu diingat semua teknologi perhubungan ini dicipta untuk memudahkan komunikasi. Namun, amat malang sekali apabila kita sering terlupa satu perkara. Komunikasi yang berkesan memerlukan HATI!

Jika kita mempunyai akhlah terpuji di alam realiti dengan sikap sebagai Muslim yang Mukmin, maka pandangan masyarakat kepada kita BUKAN lagi tertumpu di alam maya. Masyarakat lebih percaya kepada apa yang dilihat di alam realiti berbanding apa yang dilihat di alam maya. Banyakkan bermasyarakat dengan orang di alam realiti adalah lebih sejahtera dan harmonis berbanding berdebat tanpa penghujung di alam maya dengan “Merbah Jambul”!

Komunikasi di alam realiti lebih utama kerana khalayak dapat melihat tutur kata dan bahasa tubuh yang kita pamerkan. Bahasa tubuh dan tutur kata kita adalah manifestasi apa yang terkandung di dalam hati kecil kita. Nabi Muhammad juga berkomunikasi dengan bahasa tubuh. He lead by example and became the message himself!

Namun, untuk meninggalkan sama sekali teknologi terkini bukanlah sesuatu yang bijak. Diumpamakan dengan teknologi persenjataan hari ini sudah menggunakan M-16 dan Kalashnikov tapi kita masih terlekat dengan keris dan tombak zaman Kesultanan Melayu Melaka. Sesungguhnya Sultan Muhammad Al-Fateh dapat menawan Kota Constantinople dengan teknologi terkini dan strategi yang segar.

Sebagai kesimpulannya, walaupun komunikasi hari ini menjadi mudah dengan teknologi tetapi harus diingati kita manusia dijadikan secara inside-out oleh Yang Maha Esa. Jika diukur, hati manusia lebih dekat dengan lidahnya berbanding matanya. Ini bemaksud lidah yang berkata-kata di alam realiti lebih bermakna dari membaca perkataan-perkataan di alam maya. Mesej lidah tadi akan menjadi sempurna dengan bahasa tubuh yang dipamerkan di alam realiti!


0 comments:

Post a Comment